« »
Skinuvši gornji deo, šarmantni Fiat 500 postao je prosto neodoljiv, igrajući na kartu ...
28 MAR 2014 Uskači u novi Punto Tokom sajma automobila Bg Car Show 2014, u periodu od 14. do ...
05 MAR 2014 Fiat na Međunarodnom salonu automobilia u Ženevi 2014. Fiat je odabrao ...

Skinuvši gornji deo, šarmantni Fiat 500 postao je prosto neodoljiv, igrajući na kartu nostalgije i neo-retro dizajna

fiatNeke stvari zaslužuju da se zbog njih namuči! Nakon mesec dana pregovora i ubeđivanja sa odgovornima u press centru Fiata u Francuskoj, hoće li famozni 500C biti komercijalizovan u Srbiji, pa samim tim i odobren na testiranje, zarobljen
u neopisivim gužvama pred početak vikenda, nestrpljivo iščekujem ”randevu”. Ni manje ni više nego li dva sata izgubljenog vremena i stani-kreni vožnje, pre nego li se nekako nađoh na periferiji Pariza, gde me je čekala metalik siva
zvezda iz Torina.

Malo razočarenje jer sam intimno priželjkivao crvenu, kao srce zrele lubenice ili eventualno žutu, koja bi bila u skladu sa pastelnim bojama pozne jeseni, baš kao i dinamični 1,4 sa 100 KS. A dobio sam sivi FIAT 500C sa slabašnim 1,2 od
69 KS. No, hajde da ne ”zakeram”, bez obzira na boju karoserije i platnenog pokrivača, ovaj mali FIAT zaista je oličenje italijanskog šarma...


Lansiran 2007. godine, tačno 50 godina nakon prezentacije nekadašnjeg Cinquecenta, morao je da se ” strpi” još dve godine, pre nego što je dobio kabriolet verziju. Hmm, ”kabriolet” je možda prejaka reč, jer zadržavši lukove, tj. A, B i C
stubove, 500C to i nije, već bi se pre moglo govoriti o otkrivenoj verziji, koja opet nastavlja tragom predaka.

fiat3Bilo kako bilo, neobično visoke temperature početkom novembra (dobrih 17-18 C°), došle su kao poručene za vožnju pod otvorenim nebom. Zapravo, pritiskom na prekidač iznad retrovizora, moguće je birati da li će platneni pokrivač skliznuti
samo do početka C stuba, kada se ima isti utisak kao u bilo kojem vozilu sa velikim krovom na otvaranje. U ovakvoj konfiguraciji, sačuvana je sasvim zadovoljavajuća vidljivost unazad (pravo staklo sa grejačem), što nije slučaj ukoliko se
ponovo pritisne isti prekidač. Nešto kao kod Citroena C3 Pluriel, zadnje staklo postavi se u horizontalan položaj, da bi se na njega uredno složio čitav pokrivač, kada se putnicima pozadi otvara znatno šire vidno polje, bezmalo kao u
pravom kabrioletu.

Sve ovo izvodljivo je i pre ulaska u vozilo, upotrebom kontakt-ključa sa daljinskom komandom, nažalost, samo kada se želi ”otkriti”, ali ne i obrnuto! No, ostavimo se teorije, da vidimo koliko zadovoljstva pruža u vožnji ova ”piccolo
makina”...


fiat7Na putu
Kako me je sama pozicija Press centra naterala da odaberem auto-put, brzo sam se uverio da ovo baš i nije omiljeni teren malog 500C, pogotovo ne sa spuštenim krovom. Izražena buka i vazdušna vrtoženja, naterali su me već nakon desetak
minuta da se zaustavim na prvom parkingu. Uostalom, preko 60 km/h, elektromotor odbija poslušnost, krov ne može ni da se otvori, niti da se zatvori. OK, hajde da probam sa podignutim zadnjim staklom, tako ću barem nešto videti kroz
unutrašnji retrovizor, a bogami i vožnja postaje prijatnija...

No, tek kada je pokrivač potpuno nad glavom, duža putovanja postaju prihvatljiva. Zvučna izolacija sasvim je zadovoljavajuća, a jedino je u tunelu, zbog eho efekta, nivo decibela u kabini osetno viši nego li kod običnog FIAT-a 500. Ipak,
pravo zadovoljstvo počinje pri brzinama ispod 80-90 km/h, što će reći, u vožnji po gradu i na regionalnim putevima.

Kako su lukovi sačuvani, krutost karoserije nije dovedena u pitanje, a i težina je ostala neizmenjena. Ovako je ujedno sačuvana uspomena na nekadašnji Cinquecento, dok su troškovi za razvoj i proizvodnju, značajno redukovani. Jedina
promena odnosi se na ogibljenje, koje je na opšte zadovoljstvo, mekše nego li kod ”obične” verzije. Osim toga, Cabrio je dobio i poprečni stabilizator pozadi, tako da je njegovo ponašanje bez ikakvih zamerki, bar dok je put vredan tog
imena i ukoliko ga vozač ne zameni za jedan Abarth.


fiat501Bez muke
No, ukoliko se zna da je testirani 500C bio pokretan slabašnim 1,2 agregatom, nema bojazni da se šasija stavi na veća iskušenja. Nimalo sofisticiran, sa samo 8 ventila i skromnih 69 KS, ovaj blok pokazao se, ipak, na visini zadatka,
jednim delom i zahvaljući maloj masi vozila, od nepunih 900 kg. Osim toga, zadovoljavajuće je elastičan, tako da u gradskoj vožnji nije neophodno ”igrati” se neprestano ručicom menjača, idealno postavljenom na donjem delu armature.
Pokretljiv i agilan, upravlja se neverovatnom lakoćom, a prilikom parkiranja, poznati City sistem, povećava ionako snažnu električnu asistenciju. No, sa kompletno spuštenim krovom, nema šanse da tačno procenite distancu iza vozila, pa je
za pohvalu što su sve verzije opremljene parking senzorima.

Kada smo kod performansi, treba naglasiti da ukoliko se žele iole bolja ubrzanja, motor se mora ”navlačiti” u visok režim rada, što se negativno odražava na potrošnju. Prosečnih 7,7 litara zaista nije lako ”svariti”, posebno uzevši u
obzir malu zapreminu motora, performanse i Start&Stop sistem. A kad smo već kod performansi, recimo da smo ga pogurali do nekih 160 km/h i izmerili ubrzanje do ”stotke” od 13 sekundi. Skromno, no za ambicioznije vozače, na raspolaganju
je spomenuti 1,4/100 KS, kao i dizel 1,3 MJT/75.

Osvrnimo se i na Start&Stop sistem, koji u gradskim gužvama može uštedeti do pola litre goriva. Odmah po zaustavljanju, motor se automatski ugasi, a da bi se ponovo pokrenuo, dovoljno je pritisnuti papučicu kvačila. Ukoliko se u
određenim situacijama pokaže nepraktičnim, kao što je recimo ”stani-kreni” vožnja po večito zakrčenom pariskom ”periferiku” (kružni tok oko grada), jednostavnim pritiskom na dugme, može se isključiti.

Kabriolet za četvoro
Spomenute modifikacije srećom nisu uticale na unutrašnji prostor, baš kao ni na zapreminu prtljažnika. To znači da je pozadi izvodljivo ugurati dve, ne preterano krupne osobe, mada je sigurno da se deca osećaju znatno prijatnije.
Otvaranjem krova, rešena su dva problema - prostor za glave i osećaj klaustofobičnosti, koji se može javiti zbog malih stakala pozadi, koja se uz to, ne mogu ni otškrinuti.

Prtljažni prostor poseduje praktično istu zapreminu i modularnost, a ukoliko se želi poneti nešto više stvari, moguće je oboriti naslone zadnjih sedišta. Sigurno je da nekih 185 litara ne impresionira, no sam pristup dovoljno je
jednostavan.

Kabrio model odlikuje i ne baš praktičan prtljažnik izuzetno malih dimenzija

Po svemu ostalom Cabrio je neizmenjen, no ko je imao prilike smestiti se za upravljač ovog malog FIAT-a, zna da je teško očekivati više šarma i brige za detalje. Inspirisani slavnom prošlošću, dizajneri su majstorski odradili posao.
Posebno je originalna instrument-tabla, na kojoj su istovremeno i brzinomer i obrtomer, dok je u samom središtu displej sa raznim podacima (pokazivač za gorivo, temperaturu motora, putni računar i sl.). Umeci od plastike u boji
karoserije, na centralnoj armaturi, podsetili su me na mog prvog ”Fiću”, no ona ovde nije u funkciji uštede, već stila. Isto se odnosi i na svetlo-krem komande, u savršenoj harmoniji sa upravljačem i gornjim delovima sedišta. Inače, ona
su izuzetno udobna za ovako mali automobil, sa dovoljno snažnim bočnim osloncima.

fiat3Zaključak
Odmah po pojavljivanju, šarmantni model 500 distancirao se od konkurencije osetno višom cenom, što mu nimalo nije smetalo da postane bestseler. No, kako bi postao pristupačniji ”širokim narodnim masama”, FIAT ga je ubrzo ponudio i sa
slabijim motorom (testirani 1,2) i nižim završnim nivoom (Pop), tako da se kod nas prodaje po ceni od 12.500 evra. Naravno da nije malo, na šta treba dodati još oko 2.700 evra, za koliko je skuplji Cabriolet.


Kako se radi o najjeftinijoj verziji, mnogo toga nije u paketu, tako da vam toplo preporučujemo završni nivo Lounge, kao u našem slučaju. Osim manuelnog klima-uređaja, dobija se kožni upravljač sa audio komandama, radio CD-MP3, Bluetooth
sistem i USB priključak, elektro-podesivi retrovizori sa grejačima, deljiva zadnja klupa 50/50, aluminijumski naplaci sa gumama 185/55 R15, devet vazdušnih jastuka (jedan za kolena vozača), itd. Jedino što će vas ovakvo zadovoljstvo
koštati bezmalo 17.000 evra.

No, ”povampireni Fića” priča je za sebe, i ko sebi može da ga priušti, sigurno se neće pokajati. Iako ima samo dve godine garancije, garantuje vam večnu mladost, a njegov trendy izgled, stavlja okolini do znanja da imate dobar ukus i
solidan račun u banci. U svakom slučaju, Italijanima se mora odati priznanje, zaista je teško pronaći sličan gradski automobil sa toliko šarma i magične privlačnosti. A ukoliko ste pomisli na MINI Cabrio, koji je verovatno jedini koji mu
može konkurisati stilom i popularnošću, u pravu ste, samo što za MINI treba doplatiti još barem polovinu gore navedene sume.


Zaista je teško pronaći sličan gradski automobil sa toliko šarma i magične privlačnosti, kao što je FIAT 500C